piątek, 13 kwietnia 2012

Łupy-skorupy

Dziś post nie do końca scrapowy, ale jednak po części artystyczny:) Zamierzam pochwalić się dwiema skorupami, które upolowałam w lumpeksie i niosłam do domu dumna jak... archeolog, który odkopał znalezisko?;)
Dzbanek i osłonka na doniczkę (przynajmniej tak je sklasyfikowałam) pochodzą ze Szwecji. Już pisałam, że bardzo lubię skandynawskie wzornictwo, co niniejszym potwierdzam:)
Naczynia wymagały pewnego odświeżenia, co przedstawiają zdjęcia before and after:
Jak widać, szwedzka cena to 50 i 25 Kr. Czyli, według dzisiejszego kursu, jakieś 23 i 11,5 zł. Nie dałam tyle, ale o tym zaraz:) Myślę, że w Szwecji naczynia leżały w jakimś charytatywnym sklepiku i, nie doczekawszy się kupca, przybyły do nas.
Na zbliżeniach widać zarysowania i zabrudzenia. Okazało się, że wystarczyła gorąca woda i szorstka strona gąbki do naczyń z płynem.
Największa katastrofa czekała jednak na dnie. I nie, nie powstała w trakcie długiego użytkowania czy transportu. Barbarzyństwo ceramice ktoś zaserwował już w naszym kraju. Zobaczcie:
Myślałam, że na kogoś nakrzyczę, kiedy to odkryłam. Czarny marker na nieszkliwionej powierzchni? (Naczynia poszkliwione są tylko w środku). Przecież wystarczyła metka z ceną, tak jak zrobili to nasi północni sąsiedzi. Jednakowoż na osłodę pozostawała cena, tego dnia niższa jeszcze o połowę.
Na szczęście odrobina zmywacza do paznokci uratowała sytuację, został tylko cień ceny.
Próbowałam dowiedzieć się czegoś o firmie Gabriel-Sweden (co przy zerowej znajomości szwedzkiego łatwe nie jest;)) i na pewnej stronie znalazłam podobne naczynia pod nazwą Gabriel-Verke. Firma powstała w 1923 roku, te naczynia mogą pochodzić z lat 60.–70.

3 komentarze:

  1. Ale zdobycz! To wyższe naczynie bardzo mi się podoba. A może znalazłaś cenny skarb? http://nicethingsatkajsaanddittes.blogspot.com/2010/07/gustavbergs-porslinsfabrik-stig.html :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale ładne! Nieraz myślałam, widząc takie skorupy, że nie da się ich odświeżyć, a tu - proszę, jak sobie poradziłaś!:)
    marysia

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantastyczne znalezisko :D A może widziałaś też gdzieś jakieś stylowe talerze i łyżeczki?? ;D

    OdpowiedzUsuń