wtorek, 6 grudnia 2011

Rudzik, czyli szablon, legendy i trochę ornitologii:)

Bardzo lubię ptaki. Szczególnie małe ptaszki, takie jak wróbelki i... rudziki!:) Wspominałam już, że w zeszłym roku kartki z rudzikiem produkowałam masowo:)
Tak, wiem, że to anglosaska tradycja, ale w Polsce przecież też można spotkać rudzika. W tym roku postanowiłam znaleźć w końcu odpowiedź na pytanie, dlaczego rudzik jest symbolem świąt, a rozwiązanie zagadki, jak to często bywa, przyniosła angielska wiki. Otóż według legendy rudzik, zwyczajny szary ptaszek, śpiewał do ucha Jezusowi umierającemu na krzyżu, by ulżyć Mu w bólu, a krew z ran Jezusa zabarwiła mu pierś na czerwono. Inna legenda głosi, że pierś rudzika spaliła się, gdy nosił wodę duszom cierpiącym w czyśćcu. Jest jeszcze mniej mistyczne wytłumaczenie – otóż w XIX wieku w Anglii listonosze nosili czerwone uniformy i przezywani byli rudzikami – rudzik pojawiający się na kartce może być symbolem listonosza doręczającego świąteczną przesyłkę:) 
Tyle legend i quasi-zoologii, a poniżej mikołajkowy prezent dla Was – szablon rudzika. Miłego korzystania, zasady jak zwykle, a dla przypomnienia – w pasku bocznym:) 
Szablon najlepiej wydrukować/odrysować na sztywniejszej kartce, np. okładce z bloku, i wyciąć - tak, jak pokazywałam w poście z poinsecją.
A teraz kilka ubiegłorocznych kartek z wykorzystaniem podobnego szablonu (ten akurat nie był mojego autorstwa, znalazłam go w jakieś internetowej gazecie craftowej):
 
A żeby udowodnić, jak lubię rudziki, jeszcze karteczki ze stemplem, też ubiegłoroczne (dlatego proszę wybaczyć mi jakość zdjęć):
Kremowy karton podrasowałam za pomocą stempelka z ostrokrzewem, pomalowałam go kredkami akwarelowymi.
I like birds very much. Especially small birdies, like sparrows and... robins!:) For the last Christmas I made really many cards with robin. I know that this is English tradition, but this birds are flying all over the Europe and parts of Asia and Africa too:) If you want to read, why robin is the symbol of Christmas, go to English wiki. OK, it’s enough of this ornithological knowledge;) 
Have nice work with robin pattern:) 
Terms of use as always, you can find it in the right:)

3 komentarze:

  1. Bardzo Ci dziękuję za wizytę i komentarz :) Cieszę się tym bardziej, że dzięki temu trafiłam do Ciebie :) Chętnie tu zostanę i popodglądam :)
    Pozdrawiam
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  2. Wzruszyły mnie rudzikowe legendy... Podoba mi się, że poprzez krótką formę literacką potrafisz pogłębić "ogląd dzieła". Trudno nie pokochać rudzika:)
    marysia

    OdpowiedzUsuń
  3. Skorzystałam z szablonu rudzika i teraz upiększa moją poduszkę :-) Więc pięknie dziękuję :-) A link do poduszki: http://chwytacmarzenia.blogspot.com/2014/12/moje-zimowe-poduchy-handmade.html

    OdpowiedzUsuń